GEMİ HAKKINDA BİLGİ
Yolcu ve yük için ayrılmış özel bölmeleri olan, büyük deniz taşıtlarına gemi denir.
Tarihte gemi yapımı balığın besin olarak kullanılmasıyla birlikte çok
eski çağlarda başlamış, ticaretle gelişmiştir. Birbirinden uzak
ülkelerde üretilen malların değiştirilmesi için, her zaman deniz yolu
insanlara kara yolundan daha kolay ve ucuz gelmiştir. Gemiler bugün
görülen duruma girene kadar birçok değişiklikler geçirmişlerdir. Eski
çağlarda tahtadan yapılır, kürek ve yelken le çalıştırılırlardı. Buhar
ve dizel makinelerinin bulunmasından sonra madenden büyük tekneler
yapılmıştır. Yolcu taşımada, i yük taşımada, savaşta çeşitli gemiler
kullanılır. Geminin yapacağı ödeve göre yapısı değişik olur.
Genel olarak gemiler kullanıldıkları yere göre ikiye ayrılırlar.
1) Ticaret Gemileri; 2) Savaş Gemileri.
TİCARET GEMİLERİ
Ticaret gemileri yük ve yolcu taşımak
için yapılır. Suyoluyla taşımanın çok ucuz olması ticaret gemilerinin
gelişmesini sağlamış, yükün özelliğine göre çeşitli gemiler yapılmıştır.
Son yüzyıldaki büyük teknik gelişmeler, küçük ve ı i hafif makinelerden
büyük güçler, elde edilmesini sağlamıştır. Belli büyüklükteki bir
teknenin taşıyacağı yük de belli olduğundan, gemiyi çalıştıran makinenin
küçülmesi ve ağırlığının azalması, aynı geminin daha fazla yük
taşımasına ve kazancının artmasına yol açmıştır.
Yolcu Gemileri,
en hızlı, en rahat gemilerdir. Çok sayıda yolcu alırlar. Ambarlarının
bir bölümünü de yük taşımaya ayırırlar. Bu gemilerde yolcuların her
türlü ihtiyacını karşılayan aydınlık, bol havalı bölmeler yapılmıştır.
Kamaralar konforludur. Yemek, oturma salonları vardır. Çoğunda sinema
salonu, yüzme havuzu bile bulunur. En büyük yolcu gemileri okyanuslarda
çalışanlardır. Bunlara transatlantik adı verilir.
Yük gemileri (şilepler),
lükse kaçmayan, gerekli ihtiyaçlara göre donatılmış gemilerdir.
Gemicilerin kamaralarının dışında kalan her yer yük için ayrılmıştır.
Ambar ağızlarına yükleme ve boşaltmayı sağlayacak büyük vinçler
yerleştirilmiştir. Hızları çok yüksek olmaz.
Tankerler (sarnıç gemileri)sıvı yükleri taşımak için özel biçimde
yapılmış gemilerdir. Tankerlerde makine dairesi genel olarak kıç tarafa
yerleştirilir. Bütün gemi sarnıçlara bölünmüştür. Baş ve kıç dar bir
köprüyle birbirine bağlanır. Büyüklükleri çok değişiktir. Günümüzde 100
000 tonluk tankerler bile yapılmaktadır.
Soğuk hava gemileri, et, yemiş, süt, sebze gibi bozulabilecek besin
maddelerini taşırlar. Bunun için ambarlarına soğuk hava donanımı
yapılmıştır.
Balıkçı gemileri,
çoğunlukla tutulan balıkların soğuk ambarlarda saklanmasını, hatta
temizlenip konserve edilmesini sağlayacak düzenleri olan bir ana gemiyle
balıkları tutan birçok küçük balıkçı gemisinden kurulu takım
gemilerdir. Limanlarından çok uzaklara gider, aylarca uğraşarak değişik
yerlerde tuttukları balıkları ana gemiye doldurup dönerler.
Bunlardan başka maden cevheri, tahıl gibi dökme yük taşıyan özel gemiler
de vardır. Son zamanlarda ölçüleri belli kutular içine yerleştirilmiş
yükler taşıyan gemiler de yapılmıştır.
Yardımcı gemiler: Römorkörlere,
buz kırıcı gemilere bu ad verilir. Römorkörler, mavnaları, bozulmuş
gemileri çekerler. Büyük gemilerin rıhtımdan ayrılmasına yardım ederler.
Buz kırıcı gemiler, buzla kaplı denizleri yararak arkadan gelen
gemilere yol açarlar.
Bakım ve onarım gemileri: Fener gemileri, tarak gemileri, dalgıç
gemileri, kılavuz gemileri gibi denizcilikle ilgili işlere yardım eden
gemilerdir. Fener gemileri, açık denizlerde, sabit fener konulamayan
yerlerde, gemilere yol gösterirler. Tarak gemileri, akarsu ağızlarında,
sığ yerlerde çamurları, kumları tarayarak suları temizler, gemilerin
işlemesine, yanaşmasına elverişli duruma getirirler. Onarım gemilerinin
başlıcaları yüzer havuzlardır.
SAVAŞ GEMİLERİ
Eski çağlarda ticaret ve savaş gemileri birbirinden ayrılmamıştı. Her
gemi hem ticaret yapar, hem de rastladığı düşman gemileriyle çarpışırdı.
Sonraları, denize kıyısı olan devletler, düşmanlara karşı, yalnız
savaşmaya elverişli gemiler yapmaya başladılar. Bu gemilere toptandonanma dendi. Savaş gemileri de yaptıkları işlere, büyüklüklerine göre çeşitli adlar alırlar.
Zırhlılar (savaş gemileri), en ağır zırhları ve en büyük topları taşıyan
savaş gemileridir. Düşman gemileriyle savaşmak ve kendi gemilerini
korumak için yapılmıştır. Düşman kıyılarını bombalamakta da kullanılır.
Uçak gemileri, 100-150 uçağı içinde barındıran 60 000 tonu geçen
gemilerdir. Güverte üzerindeki alan uçakların iniş ve kalkışını sağlar.
Binlerce askerin yaşadığı bu gemilerde uçakların bakımı ve onarımı da
yapılır. Düşman saldırısına karşı çok güçlü uçaksavar ve roketlerle
donatılmıştır.
Kruvazör, topları ve zırhları daha hafif, ama hızları çok fazla olan
savaş gemileridir. Tonajları ve askerlik değerleri bakımından ağır
kruvazör, kruvazör ve hafif kruvazör olarak üçe ayrılır. Donanmaya
öncülük etmek ve ticaret gemilerini avlamak ilk görevlerindendir.
Kıyıları bombalamak, kendi gemilerini düşmandan korumak için de
kullanılır.
Denizaltı genel olarak su altında yol alacak biçimde yapılmış bir savaş
gemisidir. 70-90 m. uzunluğundadır. Su yüzünde ilerlerken akaryakıtla
çalışan motorlarını kullanır. Daldığı zaman, bol hava gerektiren bu
motorları çalıştıramaz; büyük güçteki elektrik bataryalarının beslediği
elektrik motorlarıyla yol alır. Denizaltı iç içe iki tekne gibidir.
Dalmak istediği zaman iki bölme arasındaki boşluk suyla doldurulur ve
ağırlaşan tekne batmaya başlar. Daldığı derinliği doldurduğu suyla
ayarlar. Su yüzüne çıkmak için, bölmelere gönderdiği basınçlı havayla
su boşaltılır. Son zamanlarda atom enerjisiyle çalışan denizaltılar da
yapılmıştır.
Denizaltılar, düşman gemilerini torpilleyerek batırır. 15 – 20 m.
derinlikte periskop adı verilen özel bir araçla su yüzünü görebilir.
Daha derinlerde yönünü ve düşman gemilerini radar dalgalarıyla bulur.
Denizaltılardan, deniz dibinde bilimsel araştırmalar yapmak için de yararlanılmıştır.
Destroyer (muhrip), tekne ve silâh bakımından kruvazörden küçüktür. Hız
ve manevra kabiliyeti bakımından üstün niteliktedir. Top ve torpil
kovanlarıyla düşmana karşı çarpışır.
Korvet, özel arama ve haberleşme araçlarıyla donatılmıştır. Büyük savaş gemilerini denizaltı baskınlarına karşı korur.
Torpidobot, küçük ve çok hızlı bir savaş gemisidir. Düşman denizaltılarıyla savaşır.
Çıkarma gemisi, dibi düz olarak kıyıya dayanacak biçimde yapılmıştır.
Köprü gibi açılan kapağından çok sayıda askerin ve silâhın kıyıya
çıkmasını sağlar.
Mayın arama-tarama gemisi, 8 m’ye kadar olan derinliklerdeki mayınları
arayıp bulan ve bunları temizleyerek donanmaya yol açan bir gemidir
KAYNAKÇA:http://ansiklopedi.yenimakale.com/gemi-hakkinda-bilgi.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder