TRENLER
Kömür taşımacılığından kullanılan raylar üzerinde atla çekilen ilk
vagonlardan günümüzeki hızlı trenlere kadar trenlerin gelişimi...
En Eski Raylar ve Kömür Taşımacılığı
Pompei kentinde yollarda bulunan oyulmuş yivler Romalılar zamanından
beri raylarda ilerleyen vagonların kullanıldığını gösteriyor. Raylar
belki daha önceden de kullanılıyprdu ama günümüze bilinen en eski
raylar, lavlar altınta kalıp iyi korunmasından dolayı Pompei'deki
oyulmuş yivlerdir. Tahta raylar ise maden ocaklarındaysa 16. yüzyıldan
itibaren kullanılmaya başlandı. Maden ocaklarında, tahta raylar üzerinde
vagonlar insan gücüyle ya da atla çekiliyordu. Sürtünmenin az
olmasından dolayı raylar üzerindeki bir taşıtı haraket ettirmek daha
kolay oluyordu.
İlk Buharlı Araç
Fransız Nicholas Cugnot 1769 yılında buharla çalışan, üç tekerlekli ilk aracı üretti. Orduda kullanılan topları taşımak için üretilmişti ama aracın önündeki çok büyük buhar kazanı manevra yapmasını zorlaştırıyordu; ilk denemesinde taş bir duvara çarptı. İkinci denemesinde ise virajı alamayarak devrildi ve halka zarar verdiği gerekçesiyle tutuklandı.
İlk Buharlı Lokomotif, 1804
İngiliz Richard Trevithick, kalay madeninde tekniker olarak çalışıyordu. Maden ocaklarında biriken suyun dışarı atılması için buharla çalışan bir pompa yapmıştı. Raylar üzerinde atlarla çekilen vagonların buhar gücüyle çalışan bir makine tarafından çekilebileceği fikrini 1801 yılında hayata geçirdi; Noel akşamı, yaptığı lokomotifle, arkadaşlarını dik bir yokuştan yukarı çıkardı. 1804 yılında İngiltere'de bir demir işletmesinde kullanılmak üzere ilk demiryolu lokomotifini üretti.
Trevithick, halkın ilgisini çekebilmek için Londa'nın en işlek
bölgelerinden birine daire şeklinde demir raylar döşetti ve halkı
lokomotifin çektiği vagonlara bindirdi fakat ilgi görmedi.
1812
yılında, 5 km uzaklıktaki madenden İngiltere'nin Leeds kentine kömür
taşımak için raylar döşendi ve John Blenkinsop bu raylar üzerinde
kullanılacak olan lokomotifi üretti.
İlk Yolcu Trenleri
İngiltere'de Stockton ve Darlington arasında, 1825 yılında, o zamana
kadar yapılmış en uzun demiryolu döşendi. 35 kilometrelik bu demiryolu
kömür taşımacılığı için yapılmış olsa da insan da taşınıyordu.
1829 yılında, Liverpool ve Manchester Demiryolu şirketi lokomotif seçimi için yarışma düzenledi ve yarışmayı Robert Stephhenson'un ürettiği Rocket isimli lokomotif kazandı. Rocket, saatte 25 km hızla 110 kilimetre yol aldı.
1829 yılında, Liverpool ve Manchester Demiryolu şirketi lokomotif seçimi için yarışma düzenledi ve yarışmayı Robert Stephhenson'un ürettiği Rocket isimli lokomotif kazandı. Rocket, saatte 25 km hızla 110 kilimetre yol aldı.
Amerika Birleşik Devletlerinde, 1930 yılında, "Charlestown'un En İyi Dostu" adlı lokomotif ilk yolcularını taşımaya başladı.
Amerika Birleşik Devletlerinde iki okyanus arasında, ülkeyi bir uçtan
diğerine bağlayacak demiryolu yapımana karar verildi. 1863 yılının Ocak
ayında Central Pacific Demiryolu Şirketi 10 bin işçisiyle
Sacramento'dan, 1965 yılının Aralık ayındaysa Union Pacific Demiryolu
Şirketi, 12 bin işçiyle Omaha'nın doğusundan raylar döşemeye başladı.
İki demiryolu, yaklaşık üç yıl sonra, 10 Mayıs 1869 günü, Utah, Promontory Point'te altın çiviyle birleştirildi. 1870 yılına kadar, Amerika Birleşik Devletlerinde 75 bin kilometre uzunluğunda ray döşenmişti. 1900 yılında, 300 bin; 1916 yılındaysa toplam demiryolu uzunluğu 450 bine ulaştı.
Dünya'da Demiryoları
İlk Lokomotifler İngilizler tarafından üretildi. Amerika Birleşik
Devletlerinde, demiryollarında kullanılan lokomotifler genellikle
İngiltere'den getiriliyordu. Fakat 1850'lerden sonra Amerika Birleşik
Devletleri ve Almanya'da lokomotif üretimde yer almaya başladı.
Fransa'da ilk demiryolu 1837 yılında Paris'le St. Germain arasında
açıldı ve İngiliz tasarımı olan "Crampton" lokomotifleri kullanılıyordu.
Almanya'daki ilk demiryolu 1835 yılında, Nurember ile Fürth kentleri
arasında açıldı, İngiliz üretimi "Der Adler" isimli lokomotif
kullanıldı.
İngiliz denetimindeki Hindistan'da Bombay'la Thana arasında 18 Nisan 1853 yılında, 40 km'lik ray döşendi.
Japonya'da ilk demiryolu, 12 Haziran 1872 yılında, Yokohama ile Singawa
arasında kullanılmaya başlandı. 1890 yılında toplam demiryolu uzunluğu
2000 km'ye 1892 yılında ise 20 bine ulaştı.
Çin'deki ilk demiryolu 1876 yılında Şangay'la Vuzong kentleri arasında açıldı.
Afrika'daki demiryoları Avrupalı ülkeler tarafından 1880 yılındaki
toplantıda paylaşıldı. Afrika ülkeleri bağımsızlıklarına kavuştuklarında
demiryollarının rayları arasındaki uzunlukların 12 değişik ölçüde
olduğunu fark ettiler.
Pullman Vagonları
Lokomotifler daha güçlü hale gelirken yolcu taşımanın da daha konforlu
hale getirilmesine çalışıyordu. Amerikalı Sanayici George Pullman, 1863
yılında ilk yataklı vagonları üretti; 1868 yılındaysa yemek vagonunu
ekledi.
Dünyanın ilk büyük istasyonu olarak, 1830 yılında inşa edilen
Londra'daki Euston İstasyonu kabul edilmektedir. Dönemin en modern
ulaşım olduğundan istasyonların inşaasında en iyi mimar ve mühandisler
çalışmaya başladı.
Trenlerin bir istasyonda durup durmayacaklarına karar vermeleri için
mekanik kollardan oluşan sinyalizasyon sistemi kullanılmaya başlandı.
Elektrikli Trenler ve Tramvaylar
Elektrikli tren tasarımı ilk olarak, 1835 yılında Amerikalı Thomas
Davenport tarafından yapıldı. 1842 yılındaysa İskoçya'nın Edinburgh ile
Glasgow şehirleri arasında ilk elektrikli tren kullanılmaya başlandı ve
saatte 6 km hızla gidiyordu ve yolcu taşımacılında kullanılamadı.
Yolcu taşımacılında kullanılan ilk elektrikli tren Alman Werner Von
Siemens tarafından yapıldı. Siemens'in ilk elektrikli treni 1879 yılında
Berlin Ticaret Fuarında 270 metre ray üzerinde tanıtıldı ve o da 6 km
hızla gidebiliyordu. Yolcu taşımak için iki yıl daha beklemek
gerekiyordu. 1881 yılında, Berlin yakınlarında ilk elektrikli tren yolcu
taşımaya başladı.
4 Ağustos 1883 yılında İngiltere'de Brigton ile Rottingdean arasında elektrikli tren kullanılmaya başlandı.
Amerika Birleşik Devletlerinde, New York'ta, 1895 yılında elektrikli
trenler çalışmaya başlandı. Aynı yıl Baltimore ve Ohio arasındaki çoğu
tünellerden geçen 6 km'lik yolda da elektrikli trenler kullanılmaya
başlandı.
Dizel Trenler
Dizel motoru icat eden kişi Fransa doğumlu Alman Rudolph Diesel ilk
dizel motorunu 1893 yılnda tanıttı. Fakat tam anlamıyla çalışan ve
kullanılabilen dizel motoru 1897 yılında üretmeyi başardı.
Trenlerde dizel motorun kullanıma başlanması 1912 yılında oldu; Kuzey
Britanya Lokomotif Şirketi ilk dizel lokomotif denemelerine başladı. Bu
trenler ilk olarak İsveç'te kullanılmaya başlandı. Dizel Lokomotifler,
1923'ten sonra da Amerika'da kullanılmaya başlandı. İngiltere'de ise
1931 yılında ilk dizel lokomotifler raylarda yerini alacaktı.
Hızlı Trenler
1981 yılında, Fransa'da üretilen TGV'ler saatte 320 kilometre hızla
gitmeyi başardı ve Eylül 1981'de Paris Lyon arasında kullanıldı.
Günümüzde Japonya, Avrupa ve Amerika'da hızlı trenler bir çok hatta
yerini almaktadır. Daha konforlu, daha hızlı, şehir içinde istasyonların
olmasından dolayı uçaklar gibi bekleme gerektirmeyen bu trenlere uygun
hatların uzunluğu her geçen gün artmaktadır.
KAYNAKÇA: http://www.kesiflerdunyasi.com/trenler/230-tren-trenlerin-tarihi
KAYNAKÇA: http://www.kesiflerdunyasi.com/trenler/230-tren-trenlerin-tarihi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder